wprowadzenie
Hasło "lata sześćdziesiąte" traktujemy jako okres, którego nie zamykamy szczelnie w tej jednej dekadzie. Włączmy do niej końcowy okres lat pięćdziesiątych i początek lat siedemdziesiątych. Można sobie zadać pytanie, dlaczego właśnie te czasy. Nie jestem odosobniony w przekonaniu, że był to okres wielkiego przełomu w rozwoju sztuki filmowej. Zwrócę tu uwagę tylko na dwa jego elementy (pełniejsze uzasadnienie przedstawione zostanie na pierwszym spotkaniu rozpoczynającym cały cykl). Wcześniejsze filmy realizowane były tak, by widz miał wrażenie obiektywnego przedstawienia rzeczywistości (oczywiście najczęściej były to tylko pozory). W okresie, którym się zajmujemy film nie tylko nie ukrywa subiektywnego spojrzenia jego twórcy, ale wręcz manifestuje tę subiektywność. Wyraźnie demonstruje, że jest to dzieło autorskie - wynik poszukiwań twórczych reżysera filmu. Z tym wiąże się drugi element zmiany. Film staje się faktycznie w pełnym tego słowa znaczeniu dziełem reżysera. On ma decydujący wpływ na każdy aspekt filmu - na scenariusz, montaż, grę aktorów, warstwę dźwiękową i obrazową, wprowadza sobie właściwe elementy struktury języka filmu, prezentuje swoje indywidualne postrzeganie ludzkich relacji, motywów kształtowania się ludzkich losów i odniesień do rzeczywistości, owocuje to nakręceniem wielu "perełek", wielu arcydzieł filmowych.
Jerzy Kopeczek
CAS
Al. Jana Pawła II 10
godz. 18:00
wstęp za okazaniem karnetu - informacje o dostępności w zakładce KARNETY