O!PLA: KATEGORIA STUDYJNA

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL ANIMACJI “O!PLA”KATEGORIA STUDYJNA

Kategoria im. Marka Serafińskiego

<filmy zrealizowane w studiach/wytwórniach filmowych, dofinansowane z państwowych źródeł>

***

9 FILMÓW = 80′

III (2018, 12’), Marta Pajek (Animoon) 
BŁOTO (2018, 12’32”), Alicja Błaszczyńska (FUMI)
COLAHOLIC (2018, 11’), Marcin Podolec (Yellow Tapir Films)
MIAZMAT (2018, 04’08”), Klaudiusz Wesołowski (Platige Image)
ROOM (2018, 6’), Michał Socha (Letko)
SIĘ ZJADA (2018, 14’), Edyta Adamczak (Animaso)
ŚWIAT, KTÓRY ULECIAŁ NA GRZBIECIE KROWY (2018, 7’), Wojciech A. Hoffmann (Studio Munka)
WEŁNIAKI (2018, 10’), Joanna Polak (Studio Joanna Polak)
WIECZÓR (Niemcy/Polska 2016, 2’30”), Izabela Plucińska (Claytraces)


III (2018, 12’), Marta Pajek (Animoon) 

Kobieta i mężczyzna w średnim wieku spotykają się w poczekalni. Powoli zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, które okrywa jej nagie ciało. Tak rozpoczyna się ich wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie. Ich dłonie sięgają aż do wnętrza ciał, których organy przypominają roślinne formy.

Marta Pajek urodziła się w 1982 roku w Kielcach. Jest absolwentką ASP w Krakowie, gdzie specjalizowała się w filmie animowanym w pracowni Jerzego Kuci. W ramach stypendium odbyła również staż Turku Arts Academy w Finlandii, pod kierunkiem Priita Pärna. Autorka krótkich filmów animowanych – Po Jabłkach, Za Ścianą oraz wielokrotnie nagradzanego filmu Snępowina. Jej ostatni film Figury niemożliwe i inne historie II, pokazywany i nagradzany na całym świecie, zdobył m.in. Grand Prix festiwalu ITFS w Stuttgarcie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

LAUREATKA WYRÓŻNIENIA SPECJALNEGO O!PLA 2017 ZA „FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II”

***

BŁOTO (2018, 12’32”), Alicja Błaszczyńska (FUMI)

Bohaterką filmu jest młoda kobieta mieszkająca na typowym, nudnym blokowisku. Pewnego wieczoru odwiedza ją jej chłopak, który daje jej w prezencie roślinę znalezioną na pobliskim bagnie. Zniesmaczona podarunkiem i znudzona chłopakiem bohaterka kończy ich związek. Z początku zadowolona z nowej sytuacji dziewczyna obserwuje chłopaka urządzającego sobie życie bez niej.

Alicja Błaszczyńska urodziła się w 1991 roku w Łodzi. W 2011 rozpoczęła studia w Łódzkiej Szkole Filmowej na kierunku film animowany i efekty specjalne. Ukończyła te studia w 2017. W swoich filmach skupia się na psychologi postaci i czarnym, ironicznym humorze.

LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2014 ZA ANIMOWANĄ FRASZKĘ „PAC!”, KTÓRA DAŁA POCZĄTEK TEJ KATEGORII.

***

COLAHOLIC (2018, 11’), Marcin Podolec (Yellow Tapir Films)

„Colaholic” to dziennik osoby, która pije stanowczo za dużo słodkich napojów gazowanych; dokument i komedia romantyczna w jednym.

Marcin Podolec – urodzony w 1991 roku w Jarosławiu autor komiksów, animator, założyciel studia Yellow Tapir Films; absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, specjalność Film animowany i efekty specjalne. Swoje albumy komiksowe publikuje w Polsce, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech. Jego krótki animowany „Dokument” był wyświetlany i nagradzany na licznych festiwalach, m.in. w Seulu (SICAF), Lipsku (DOK Leipzig) oraz w Clermont-Ferrand.

LAUREAT ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2015 ZA „DOKUMENT” (Kategoria Studencka) oraz WYRÓŻNIENIA SPECJALNEGO O!PLA 2018 (wspólnie z Kacprem Zamarło) ZA WIDEOKLIP „OSTATNI DZIEŃ SIERPNIA” DLA PABLOPAVO I LUDZIKÓW.

***

MIAZMAT (2018, 04’08”), Klaudiusz Wesołowski (Platige Image)

Punktem wyjścia do stworzenia 4-minutowej animacji była twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza, a w szczególności jego teoria czystej Formy. Sam pomysł narodził się, kiedy reżyser, miłośnik Witkacego, podziwiał w muzeum jeden z obrazów mistrza – ,,Kompozycję”. Postanowił dzieło malarskie i proces jego powstawania przedstawić w formie animacji. ”Miazmat” ukazuje wydarzenia i procesy, które mogły doprowadzić do ułożenia się poszczególnych, licznych elementów – kształtów, kolorów, niesamowitych istot – w obraz. Pełna kolorów i fantazyjnych form animacja ma przypominać wizję, albo marzenia senne, artysty. Film powstawał 6 lat.

Klaudiusz Wesołowski – reżyser, twórca filmowy i dyrektor artystyczny. W swoich pracach poszukuje nowych form wyrazu, wyraźnego i unikatowego stylu. Eksploruje zapomniane teorie estetyczne, próbuje zinterpretować je na nowo w kontekście współczesnych narzędzi i kultury. Od najmłodszych lat zajmuje się sztukami plastycznymi. Tradycyjne techniki rysunku, malarstwa i rzeźby poznał już w liceum plastycznym, i udoskonalał na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2007 roku zdecydował się zmienić tradycyjne środki artystycznego wyrazu na narzędzia cyfrowe.

***

ROOM (2018, 6’), Michał Socha (Letko)

Ironiczna metafora dotycząca poszukiwania wolności i sensu życia w sytuacji, która nieuchronnie zmierza w stronę absurdu.

Michał Socha (rocznik 1981) jest absolwentem Wydziału Grafiki na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z wyróżnieniem na specjalizacji Animacja. Mieszka, pracuje i tworzy w Warszawie. Jest autorem kilku krótkometrażowych filmów animowanych takich jak  „Laska”, „Odlot”, „Koncert”, „Loop”, które zostały wyróżnione i nagrodzone na prestiżowych polskich i międzynarodowych festiwalach m.in. Annecy, Ottawa Animation Festival , Busho Film Festival czy Krakowski Festiwal Filmowy. Od kilku lat specjalizuje się w tworzeniu animacji niezależnej. Tworzy również na potrzeby produkcji kinowej i telewizyjnej.

LAUREAT ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2015 ZA „LOOP” (Kategoria Formanimy).

***

SIĘ ZJADA (2018, 14’), Edyta Adamczak (Animaso)

Wstrzykujemy kropelkę turbo genu. Hodujemy w klatce, aż łamią się nóżki. Walimy pałką w łeb, rozcinamy brzuch, wyciągamy flaki, kroimy na kawałki. Smażymy, gotujemy, jemy. Następny… Stop! Na linii produkcyjnej dochodzi do niezwykłego spotkania. Makabryczne realia przemysłowej hodowli zwierząt zostają przeniesione do świata, gdzie rządzi groteska. Nadszedł czas na konfrontację z tym, co leży na naszym talerzu. Przecież człowiek jest myślącym ssakiem naczelnym i stać go na małe ryzyko… Czy jednak nie?

Edyta Adamczak ukończyła Akademię Sztuk Pieknych w Krakowie. Autorka krótkometrażowych animacji „Tu i teraz” (2010), „Duende” (2008). Film „Niebieski pokój”  Tomasza Siwińskiego, przy którym pracowała, miał premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes 2014. „Się zjada” jest jej profesjonalnym debiutem.

***

ŚWIAT, KTÓRY ULECIAŁ NA GRZBIECIE KROWY (2018, 7’), Wojciech A. Hoffmann (Studio Munka)

W świecie o kolorze asfaltu coraz to więcej samochodów raz za razem pędzi przez wieś. Baba i Dziad żyją przy szosie swoim spokojnym ogorzałym od spalin życiem. Mieszkają po dwóch stronach drogi. Chcieliby się czasami spotkać, ale auta gnają tak często, że ledwo się widzą w szczelinach pomiędzy pędzącymi pojazdami. Krowa pije brudną wodę o smaku asfaltu. Oddycha spalinami. Rośnie i jest olbrzymia. To właśnie ona razem z kurą odmienią los tej małej społeczności.

Wojciech A. Hoffmann, urodzony w 1977 w Poznaniu. Twórca teledysków, eksperymentalnych filmów animowanych i koncertów audiowizualnych. Wynalazca autorskich technik animacji. Zwycięzca w duecie Red Girl Award 48h 3d Jam podczas 14. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Trikowych i Animowanych w Stuttgarcie. Stypendysta Real Ideas Studio podczas 61. Festiwalu Filmowego w Cannes. Dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej przy Starym Rynku w Poznaniu będącego artystycznym żartem.

***

WEŁNIAKI (2018, 10’), Joanna Polak (Studio Joanna Polak)

Film „Wełniaki” wprowadza nas w surrealistyczny świat zrobiony wyłącznie z wełny. W tej dziwnej krainie wszystko jest ze sobą powiązane. Usuniecie jednego elementu lub wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany powoduje straszliwe konsekwencje. Na szczęście nad wszystkim czuwa Pan Wełniak.

Joanna Polak urodziła się w Lublinie. Dyplom mgr sztuki z zakresu filmu animowanego uzyskała w 2003 r. na ASP w Poznaniu. W 2011 r. otrzymała stopień doktora na UMCS w Lublinie. Joanna Polak działa głównie w obrębie animacji filmowej, videoinstalacji symultanicznej i filmoterapii. Jej filmy były wyświetlane na ponad 600 prezentacjach, festiwalach i kilkunastu kanałach telewizyjnych (Europa, Azja, USA). Jej prace zdobyły 45 nagród i wyróżnień (w Lublinie, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Wągrowcu, Łodzi, Lublińcu, Kędzierzynie – Koźlu, Toruniu, Częstochowie, Niepokalanowie, Budapeszcie – Węgry, Ostrawie – Czechy, Mariborze – Słowenia, Philadelphi – USA, Mińsku – Białoruś, Varaždin – Chorwacja, Mumbaiu – Indie). Jest reżyserem ponad 100 filmów głównie animowanych.

***

WIECZÓR (Niemcy/Polska 2016, 2’30”), Izabela Plucińska (Claytraces)

„Wieczór” to trzecia część trylogii Izabeli Plucińskiej (wcześniejsze części to „Śniadanie” i „Popołudnie”). Teatem filmu są najgorętsze emocje pary małżeńskiej.

Izabela Plucińska urodziła się w Koszalinie w 1974 roku. Ukończyła Państwowe Konserwatorium Plastyczne w Łodzi, PWSFTviT w Łodzi oraz Niemieckojęzyczną Szkołę Filmową „Konrad Wolf” w Poczdamie. W 2004 roku jej film dyplomowy „Jam Session” został wybrany do konkursu filmów krótkometrażowych na festiwalu filmowym w Berlinie w 2005 roku i został nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem. „Jam Session” został zaprezentowany na ponad 60. międzynarodowych festiwalach i zdobył wiele międzynarodowych nagród. W 2006 roku Izabela założyła własną firmę produkcyjną „Clay Traces” w Berlinie, gdzie pracuje z zespołem młodych animatorów z różnych krajów europejskich. Stworzyła film „Śniadanie” dla polskiej telewizji. Wyreżyserowała i wyprodukowała „7 minut później” i „Maraton” we współpracy ze Spelą Cadez. „Esterhazy” to obecnie największy projekt Izabeli (25 minut, 3 lata produkcji), koprodukowany przez Donten & Lacroix Films Poland z udziałem PISF, TVP SA, European Media Program, a po niemieckiej stronie Medienboard Berlin-Brandenburg, FFA i DEFA Stiftung.

LAUREATKA BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2017 ZA „SEKS DLA OPORNYCH” (Kategoria Poza Polską).



Mapa Dojazdu

Napisz do nas